.allmän begäran.

På allmän begäran lägger jag nu ut recptet på hallontryffeln jag gjorde häromdagen.

  • 1-2 dl hallon
  • 0,75 dl mellangrädde
  • 200 gram mörk choklad i bitar
  • 1 msk smör
  • (hallonlikör)
  • ca 1 msk finhackade pistachnötter till garnering
  1. Tryck hallonen genom en sil så att kärnorna kommer bort, det ska bli ca 2 msk puré.
  2. Koka upp grädden, lägg i chokladbitar och smör och smält på svag värme. Blanda i hallonpurén och eventuellt likör.
  3. Låt chokladsmeten stelna till lite i kylen, ca 45 minuter. (Då blir smeten toppig när den fylls i formarna.
  4. Spritsa eller klicka smeten i knäck- eller ischokladsformar.
  5. Strö på lite nötter, och ställ i kylen tills de stelnat helt.
  6. Förvara svalt i burk med lock.
Sådär mina vänner, bara att laga och njuta!

För övrigt har jag varit hem till H idag på födelsedagsfika.
Hon är verkligen en fika-tjej. Jösses vad hon har bakat och stått i, men det var otroligt mysigt och trevligt.
image37

Det är sjukt att man träffar sina vänner så sällan, men det är ju fullt ös medvetslös konstant i skolan alltså...
Vilket påminner mig om att jag borde skriva på min examination och vfu-rapport....

Kommentarer
Postat av: Erika

Tack så mycket gumman!

2007-12-14 @ 13:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback