.thailändsk kycklingsoppa.

Idag tänkte jag lägga in receptet som blev dagens middag. Insåg precis att även detta var en soppa. Jag som nästan aldrig gör soppa delar iallafall med mig av min sopprecept.
Detta är en lättlagad och god soppa, som iallafall jag nästan alltid har ingredienser till hemma. Ett tips är att skaffa fisksåsen, den gör mycket för smaken, men det går inte åt så mycket så det räcker läänge.


Recept för 4 personer:

3 st kycklingfiléer
1 påse frysta wokgrönsaker, Thai (500g)
1,5 tsk fisksås
1,5 tsk currypasta
200 g risnudlar
1,5 l hönsbuljong
färsk koriander till garnering

Tillagning:
1. Koka nudlarna enligt beskrivning på paketet. Spola dem under kallt vatten och låt rinna av i ett durkslag.

2. Skär filéerna i strimlor. Koka upp buljongen. Lägg i kycklingstrimlorna och otinade grönsaker. Koka under lock tills allt är precis genomkokt, 3-5 min.

3. Smaka av med sås och currypasta. Var försiktig med pastan eftersom den är stark.

4. Tillsätt nudlarna och värm soppan, strö över lite koriander och servera med bröd.

Tips
:

Fisksås är ett salt fiskextrakt som används i thailändska rätter i stället för salt. Såsen kan ersättas med lite vanligt salt, men soppan får då inte den karaktäristiska smaken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback