.jambalaya.

Åh, jag är proppmätt. Jag har precis ätit middag. Åt jambalaya idag och det var ett tag sedan. Jag bjussar på receptet här. Det är så lättlagat då man har allt i samma gryta.

4 Portioner

2 kycklingfileér
4 skivor rökt skinka (jag tycker personligen att man med fördel kan ta lite mer)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 stjälkar selleri
2 morötter
1 grön paprika
1 msk olja
2 dl ris (gärna avorioris)
5 dl hönsbuljong
2 krm paprikapulver
2 krm cayennepeppar
1 tsk timjan
1 tsk oregano
salt

Skär kycklingen i strimlor, hacka skinkan, löken och vitlöken. Skär selleri, morot och paprika i skivor eller strimlor. Fräs i olja, tillsätt ris och buljong. Låt småputtra tills all vätska försvunnit, ca 20 min. Smaksätt med paprikapulver, cayennepeppar, timjan, oregano och salt.
Servera med sallad!

Kommentarer
Postat av: Helena

Har aldrig provat jambalaja med rökt skinka i,men det låter jätte gott.Brukar själv ha chrizo i min.Ska prova med skinka nästa gång.Kram

2008-10-01 @ 15:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback